Salgskonsulent

30-10-2017
Daghold
Kursuspris
AMU-pris for hold- og fjernundervisning:  kr. 3.132,00   Pris uden for AMU-målgruppe: kr. 16.136,00  

Salgskonsulent


Bliv endnu bedre klædt på til et godt salgsarbejde - for nuværende og kommende sælgere

På dette kursus får du redskaber til at arbejde med salg. Vi arbejder med teknikker til god kundeservice og at håndtere vanskelige kunder - både face to face, pr. telefon og via sociale medier. Du får kendskab til metoder til at identificere kundens ønsker og behov, at sælge dine budskaber, præsentere dine produkter, gennemføre forhandlinger og afslutte salget. Du får indsigt i de overvejelser, der ligger omkring håndtering af kunderne i et eksisterende CRM-system.
 

Du kommer igennem emner som:

  • God kundeservice og rådgivning
  • Online kundeservice og salg
  • Personligt salg
  • Konflikthåndtering
  • Reklamationshåndtering
  • Kundedatabaser
  • Telefonisk salg
  • Problemløsning pr. telefon
  • Præsentationsteknik
  • Forhandlingsteknik
  • Salgs-/marketingmateriale
  • Viral markedsføring
  • E-markedsføring og reklameindsats
  • Sociale medier som kommunikations- og salgsredskab

Indhold

Kurset er opbygget af 3 moduler. Er du beskæftiget, eller er du ledig aktiveringsberettiget, kan du tilmelde dig hele kurset eller sammensætte de moduler eller fag, der er relevante for netop dig.

Modul 1 – Salg, rådgivning og forhandling – 15 dage

Du kommer omkring hele salgsindsatsen fra den første kontakt til kunden, booking og gennemførelse af kundemøder, telefonsalg, præsentation, vejledning og rådgivning og forhandling til afslutning af salget.

Modul 2 – Markedsføring, kampagner m.m. – 12 dage

At anvende det rette markedsføring og de rette kampagner er en væsentlig og vigtig del af salgsarbejdet. På dette modul bliver du klædt på til denne del af salgsprocessen, herunder udvælgelses af målgruppe på baggrund af markedsanalyse, gennemførelse af målrettede markedsføringsaktiviteter og sociale medier som kommunikationskanal.

Modul 3 – Reklamations- og konflikthåndtering – 2 dage

Du lærer at håndtere reklamationer på en professionel måde og får værktøjer til håndtering af konflikter til gavn for dig, dine kunder og din virksomhed.

Forudsætninger

Ingen.

Antal kursusdage

29 dage
Fagnummer 04668

Kulturteknik, pleje af beplantninger

Varighed: 5 dage
Eleven kan udføre almindelige former for plejearbejde af grønne områder efter gældende normer for anlægsgartnerarbejde.

Eleven kan udarbejde et simpelt plejeprogram fra etableringsfasen og 3 år frem for et mindre, grønt tilplantet areal.

Eleven kan opsætte beskyttelse af særlige udsatte nyplantninger samt etablere og opbygge forskellige typer af beplantninger.
Fagnummer 40001

Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet

Varighed: 3 dage
Målgruppe: Salgs- og servicemedarbejdere der arbejder i detail- og handelsvirksomheder, og som gennem sit daglige arbejde understøtter den fastlagte eksterne markedsføring til målgruppen. Deltageren kan, inden for et arbejdsfelt i detail og/eller handel, planlægge og gennemføre mindre markedsanalyser i forhold til et udvalgt marked. Deltageren har kendskab til love og regler i forbindelse med markedsanalyse og markedsføring, og forstår at anvende søgemaskiner til indhentning og efterfølgende vurdering af informationerne. Deltageren kan på den baggrund medvirke ved udarbejdelse af handlingsplaner der tilgodeser nuværende eller fremtidige valg af målgruppe og salgsmål.
Fagnummer 40337

Opbygning/anvendelse af kundedatabase i CRM-system

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Salgs- og administrative medarbejdere i detail- og handelsvirksomheder, der arbejder med markedsføring og kommunikationsinput og har kendskab til brug af et CRM-system. Deltageren kan opbygge og anvende en kundedatabase i et eksisterende CRM-system og opstille søgekriterier i databasen med henblik på at markedsføre sig mod et udvalgt kundesegment, med det formål at skabe et loyalt og langvarigt kundeforhold.
Deltageren kan ud fra analyse af kundedata udvælge produkter til en bestemt kundegruppe i overensstemmelse med kundes forventede ønsker om produkttyper, producent, kvalitet mv.
Deltageren kan opbygge og arbejde med den CRM-styrede database så gældende lov om persondata overholdes.
Fagnummer 40338

Anvendelse af forhandlingsteknik i detailhandlen

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til medarbejdere og iværksættere inden for detailhandlen. Deltageren kan gennemføre forhandlinger med kunder i salgssituationer eksempelvis med afsæt i virksomhedens idé og profil samt salgs- og servicepolitik med det formål at skabe langvarige kundeforhold og på sigt øget omsætning og indtjening.

Deltageren kan planlægge og gennemføre forhandlinger med leverandører i forbindelse med indkøbssituationen med det formål at skabe langvarige leverandørforhold og på sigt øget omsætning og konkurrencedygtige indkøbsbetingelser.

Deltageren kan identificere forhandlingssituationen dens faser og kan anvende forhandlingsteknikker i serviceprocesser.
Fagnummer 40995

Nye kunder via viral markedsføring

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Målgruppen er medarbejdere og selvstændige, der til daglig arbejder med markedsføring i handels- og servicevirksomheder. Deltageren kan med udgangspunkt i virksomhedens e-strategi (markedsføringsstrategi på Internettet) anvende viral markedsføring til at styrke virksomhedens online markedsføringsindsats.

Deltageren kan anvende forskellige virale markedsføringsmedier og -kanaler, herunder sociale netværk, nichesites, communities, blogs mm., og kan vurdere hvilke og hvornår de skal bringes i spil i forhold til virksomhedens ønskede målgruppe.
Deltageren kan bistå ved udarbejdelsen af en markedsføringskampagne og kan placere/uploade den i de relevante medier.
Fagnummer 44478

Reklamationshåndtering

Varighed: 1 dag
Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet. Deltageren kan give kunden korrekt og serviceorienteret information om forbrugerrettigheder m.v. ved køb af varer og kan håndtere en efterfølgende reklamation fra kunden.

Jobfunktionen kræver at deltageren har viden om:
- Kundens krav i forbindelse med en reklamation
- Forskellen mellem reklamationsret, garanti og tillægsforsikringer
- Købelovens bestemmelser og reklamationsret
- Hvordan man bl.a. via elektroniske søgesystemer opdaterer sin viden om gældende regler på området.
Fagnummer 45389

Konflikthåndtering for salgsmedarbejderen

Varighed: 1 dag
Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet. Salgsmedarbejderen kan håndtere vanskelige kunder ved at anvende teknikker til konflikthåndtering.

Salgsmedarbejderen kan med kendskab til kropssprogets betydning forbedre situationen i forhold til opstået konflikt i kundesituationer.

Salgsmedarbejderen kan klare vanskelige kundesituationer gennem brug af konstruktive kommunikationsværktøjer.

Salgsmedarbejderen kan genkende forskellige kundetyper og forstå, hvordan de skal tackles i forhold til god kundeservice.

Salgsmedarbejderen kan, ud fra kendskabet til egne styrker og begrænsninger, vurdere hvornår en konflikt er uundgåelig og kender teknikker til at håndtere konflikter, der ikke umiddelbart kan løses.
Fagnummer 45953

E-markedsføring og reklameindsats

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Målgruppen for kurset er virksomhedsejere og ansatte i handels- og serviceerhvervet som vil starte eller udvide sit firma med e-forretning eller som ønsker e-løsninger.Kurset er målrettet til amu-målgruppen, til medarbejdere der dagligt arbejder med salg og service samt kommunikation og markedsføring. Med udgangspunkt i firmaets e-strategi, kan deltageren styrke virksomhedens markedsføringsindsats med reklameplacering på onlinemedier. Deltageren kan målrette markedsføringen via oprettelsen/placeringen af websites indeholdende søgeord, link fra referencer og interesseforums i forhold til specifikke tilbud eller nyheder som bliver præsenteret på Internettet.

Deltageren kan ligeledes styrke virksomhedens markedsføringsindsats i forhold til at udarbejde reklamemateriale til enkelte e-kampagner, som skal indrykkes i de trykte reklamemedier.

Deltageren kan generere og behandle online besøgsdata og udarbejde forslag til justering af virksomhedens markedsføringsplaner.
Fagnummer 46472

Personligt salg - kundens behov og løsninger

Varighed: 3 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til salgs- og servicemedarbejdere, der arbejder i detailvirksomheder. Deltageren har begrænset eller ingen erfaring inden for personligt salg. Deltageren kan i sit daglige arbejde varetage kundekontakten i en salgssituation.

Deltageren kan anvende forskellige salgsteknikker, der benyttes i en struktureret personlig salgssamtale, eksempelvis spørgeteknik, behovsanalyse og argumentationsteknik.

Deltageren kan yde efterservice og behandle eventuelle klager i forhold til gældende lovgivning.
Fagnummer 47189

Online kundeservice og -rådgivning

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med webbaserede tjenester til virksomhedsprofilering. Medarbejderen arbejder inden for fx salg, markedsføring, kommunikation eller administration. Deltageren kan anvende online services og tjenester, herunder webbaserede fora og netværk til kommunikation med og servicering af virksomhedens kunder, leverandører og samarbejdspartnere.
I forbindelse med online vejledning og rådgivning af kunder om virksomhedens produkter og serviceydelser kan deltageren sikre, at lovmæssige krav overholdes i relation til elektronisk markedsføring og handel.
Med sigte på at yde en optimal og integreret service kan deltageren kommunikere med og servicere kunden via såvel elektroniske medier som websider, herunder fx blogs,e-nyhedsbreve og mails samt telefonisk og i denne forbindelse vurdere, hvornår en personlig face-to-face rådgivning med fordel kan benyttes.
Fagnummer 47190

Opsøgende salgsarbejde på B2B markedet

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med opsøgende salgsarbejde på B2B markedet. Deltageren kan planlægge sin opsøgende salgsindsats over for nuværende og potentielle kunder på B2B (business to business) markedet, fx gennem tilrettelæggelse af salgsbesøg efter forudgående telefonisk aftale. Herefter kan deltageren gennemføre et opsøgende salg af produkter eller produktløsninger baseret på viden om den professionelle kundes præferencestruktur og købsadfærd og under anvendelse af relationsfremmende salgsteknikker, fx CRM (kunderelationsstyringssystem) og netværksdeltagelse, som fremmer salg og etablering af langsigtede kundeforhold, som grundlag for effektivisering og målretning af egen salgsindsats.
Fagnummer 47193

Produkt- og kundevejledning i handelsvirksomheden

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med salg i handelsvirksomheden. Deltageren kan på baggrund af analyse og vurdering af kundens præferencestruktur og købsadfærd, herunder formålet med købet, vejlede og rådgive kunden om produktets kvantitative og kvalitative fordele i relation til kundens forretningsområde. Herunder kan produkt- og kundevejledningen omfatte konkrete produktmæssige brugsforhold, fx anvendelse og montering, samt kommercielle fordele for kunden ved køb af produktet.
Fagnummer 47252

Telefonisk salg i kundekontaktfunktioner

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med eller ønsker at arbejde med telefonsalg. Deltageren kan gennemføre et grundlæggende telefonisk salg af virksomhedens services og produkter ved såvel indgående kontakt, som når deltageren i jobfunktionen skal kontakte kunden med henblik på enten salg af services eller produkter, eller på at gentegne tabte kunder. Desuden kan deltageren få kontakt med relevante kunder på en venlig, tillidsvækkende og effektiv måde samt udføre en målrettet præsentation af virksomhedens produkter og services samt afdække købsmotiver, ønsker og behov og anvende teknikker til at afslutte salg. Herefter kan deltageren afslutte kontakten på en positiv måde.
Fagnummer 47341

Sociale medier som kommunikationskanal i detail

Varighed: 1 dag
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre detailhandelsvirksomheder, der arbejder med sociale medier som internt og eksternt kommunikationsmiddel. Deltageren har kendskab til forskellige sociale medier.
Deltageren har kendskab til hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til kunderne.
Deltageren har kendskab til hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til medarbejderne.
Fagnummer 47560

Segmentering og målgruppevalg i markedsføring

Varighed: 2 dage
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til administrative medarbejdere, der arbejder med eller ønsker at arbejde med markedsføring i virksomheder inden for viden- og forretningsservice samt handelserhvervene. Deltageren er i stand til at udvælge en målgruppe på baggrund af en opdeling af markedet med henblik på at kunne deltage i arbejdet med at iværksætte en målrettet markedsføringsaktivitet eller -kampagne.

Deltageren kan, på basis af en udarbejdet markedsanalyse eller på baggrund af egne indsamlede data, definere og udvælge relevante kriterier, der kan opdele virksomhedens totale marked i homogene segmenter, for derefter at kunne gennemføre en analyse af segmenterne og på basis heraf udvælge en eller flere målgrupper.
Kursusagent
Modtag en e-mail når der oprettes nye hold på dette kursus!
Næste hold start:

30-10-2017

Slutdato:

20-12-2017

Tilmeldingsfrist:

29-10-2017

Varighed:

29 dage

Kontakt:

Camilla Bach
Tlf.:9133 3302
cab@ah.dk

Undervisningssted:

Aalborg Handelsskole
Langagervej 16
9220 Aalborg Ø

Afholdelsesform:

Dagundervisning

Min. antal deltagere:

16

Aalborg Handelsskole  |  Strandvejen 25  |  9100 Aalborg  |  Telefon 9936 4600  |  EAN 5798 0005 54375  |  ah@ah.dk